الگوریتم Mobile First Index

بازدید: 2637 بازدید

الگوریتم Mobile First Index

طی این سال ها فناوری جدیدی که وارد بازار شده گوشی های هوشمند است که مورد استقبال کاربران نیز واقع شده است وبیش از ۶۰ درصد کاربران وب را تشکیل می دهند و جمعیت آن ها در حال افزایش است. به دلیل این که افراد زیادی شامل این دسته میش ود گوگل نیز تلاش خود را برای طراحی صفحات وب متناسب با گوشی همراه می کند.

Mobile First Index:

کوکل دارای الگوریتم های متنفاوتی است که برای کارهای متفاوتی به وجود آمده اند.یکی از این الگوریتم Mobile First Index برای دسته بندی نتایج بر اساس جستجوهای موبایلی استفاده می شود.در این دسته بندی هر آن چه در گوشی همراه ما نمایش می گیرد رتبه بگیرد، نه محتوایی که در دسکتاپ نمایش داده می شود.

در برخی وب سایت های Responsive که طراحی نشده اند محتوای نماشی در رایانه و تلفن همرا کمی فرق دارد. این الگوریتم تلاش می کند که آنچه کاربران  گوشی همراه در وب سایت می توانند ببینند را در اولویت قرار دهد. واین از دلایل اهمیت Responsive  وب سایت هاست.

سایت هایی که طراحی آن ها قدیمی بوده و نسبت به نمایشگرهای مختلف واکنشگر نیستند Mobile First Index می تواند به آن ضربه بزند ولی نه به صورت یک باره!

این طرح از یکی دوسال پیش آغاز شد و به گفته متخصصان گوگل این الگوریتم نه به صورت یک باره نتایج جستجو و رتبه بندی وب سایت ها را تغییر می دهد. البته سایت هایی که هنوز برای کاربران گوشی همراه طراحی ویژه ای ندارند، امکان سازگاری را می دهد.

هدف Mobile First Index :

ایندکس اول موبایل هدف اصلی این الگوریتم است که باعث جلب رضایت داراندگان تلفن های همراه از وبگردی می شود. گوگل فقط به دنبال داشتن ایندکس  است که آن گوشی همراه است. در گذشته شاخص دسکتاپ بوده اما با طراحی این الگوریتم شاخص نسخه موبایلی هر وب سایت برای رتبه دهی قرار گرفت.

دلیل طراحی این الگوریتم به گفته گوگل  این است که نسخه موبایل نشان داده می شود اهمیت دارد، نه بخش های پنهان سایت که فقط در نسخه دسکتاپ نمایش داده می شود.

‍علت اهمیت دادن به  Mobile First Index :

وب سایت ها با دلایل متفاوتی به وجود آمده اند ولی همه آن ها دوست دارند که هنگام نمایش نتایج بر روی آن ها کلیک شود.  اکنون که گوگل این همه به سایت هایی که برای کاربران موبایل بهینه هستند، اهمیت می دهد.

اگر می خواهید سایت شما بیشتر در نتیجه جستجو قابل مشاهده شود از این الگوریتم استفاده کنید زیرا  اگر با معیارهای  Mobile First Indexing هماهنگی نداشته باشد به پایین ترین سطح نتایج می رود. و برای بالا آمدن رتبه باید به این الگوریتم توجه کرد.

سازگاری وب سایت با موبایل برای کسانی که به سئوی سایت شان بسیار ارزشمند و مفید فایده است.

 

آیا Responsive کفایت می کند؟؟!

واکنش گرا بودن سایت تا به سازگاری با Mobile First Index کمک می کند، اما همه داستان این نیست صرفا با کنش گر بودن سایت از بالا بودن رتبه خود مطمئن باشی

موبایل فرندلی به موضوعاتی همچون محتوای مناسب، سرعت بارگذاری سایت، تصاویر سبک و بهینه، میزان ماندگاری کاربر در سایت. و جنبه های دیگر می پردازد.

گوشی همراه اولین ایندکس نمایش در نتایج است.  گوگل پروژه های را این نام Accelerated mobile pages ویا مخف آن AMP به وجودآورد و با استفاده از  کد های HTML سرعت بارگذاری صفحات وب را در تلفن های همراه افزایش داد. این پروژه پر سرعت به صورت متن باز کار می کند و وب مسترها می توانند،برای افزایش  سرعت وب سایتشان از آن استفاده کنند.

کد برنامه یا فعالیتی که در جهت ساده تر کردن دسترسی کاربران گوشی های همراه به صفحات وب مفید باشد با الگوریتم Mobile First Index ارتباط پیدا می کند. وتنها هدف آن جلب رضایت بیشتر مخاطب وب است.

 

چطور از اعمال معیارهای ایندکس اول موبایل بر سایت مطمئن شویم؟؟

هنگامی که سایت شما برای این الگوریتم انالیز شود پیغامی از ایمیل دریافت می کنید و . همچنین در  Google Search Console نیز به شما اطلاع خواهند داد.

هنگامی که اطلاعات سایت شما در تلفن های همراه نمایش داده نشوند اطلاعات آن ها از بین نمی رود ولی ارزش آن ها برای گوگل بسیار پایین می آید. تلاش خود را انجام دهید که اطلاعات مهم شما برا ی کاربر قابل نمایش باشد. بعضی از سایت ها پشت آن تجملات سایت اطلاعات زیادی را مخفی کرده اند محتوایی که در منوهای کشویی مخفی اند، یا آنچه باید عملی مثل کلیک بران آن انجام داد به اندازه محتوای قابل مشاهده ارزشمند نیستند، اما بی تاثیر هم نیستند.

موضوع دیگر که باید به آن توجه کنید این است که گوگل به طراحی سایت شما کاری ندارد وتنها کاربرد آن برای امتیاز دادن و نمایش اطلاعات سایت شما در نتایج جستجو از این الگوریتم استفاده می کند. به صورت کلی باید گفت نه با اطلاعات شما کاری دارد که آن ها را جا به جا یا جذف کند و تنها اگر ریسپانسیو نبوده باشده تتبه سایت تغییرمی کند.

 چطور از نسخه موبایلی سایت درست نمایش داده می شود؟!

گوگل یک ابزار بررسی رایگان به نام  mobile friendly برای آن که بتوان صفحه نمایشی محتوای سایت را ببینند در دسترس شما قرار داده است. شما می توانید با وارد شدن به این سایت «https://search.google.com/test/mobile-friendly» سازگاری سایت خود را با گوشی همرا بررسی کنید.

شما باید آدرس سایت خود را در کادر مربوطه وارد کنید، تا این ابزار سایت شما را در نسخه موبایل نشان دهد..  در صورت سازگار نبودن می توانید برای رفع ایرادات از راهنمایی های گوگل استفاده کنید.

در مورد MFI بدانید!!

مانند بسیاری از این عبارت ها Mobile First Index نیز بیشتر از خودش در وب رواج دارد، ما نیز گاهی MFI ا به کار خواهیکم گرفت.  با این که متخصصان گوگل اطلاعات کاملی درباره اولویت ها و عملکرد الآن نمی گویند اما بسیاری از موارد قابل حدس زدن هستند.

  • اگر تا امروز برای کامل کردن نسخه دسکتاپ تلاش کرده اید دیگر آن کار را تمام کنید و به سمت نسخه تلفن همراه بروید.
  • سایت های کند با طراحی قدیمی می توانند از این الگوریتم استفاده کنند به این دلیل است که  تا امروز که کاربران موبایل بخش بزرگی از ترافیک هستند، را از دست می داده اند و در نتیجه افت ترافیک را به دنبال داشت.با استفاده از طراحی ریسپانسیو و سازگار کردن بخش های مختلف سایت با معیارهای موبایل فرندلی، می توانند ترافیک بیشتری بگیرند و در رتبه های بالا تر حضور داشته باشند.
  •   سایت هایی که از ابتدا سرعت زیادی داشتن و از موبایل فرندلی رتبه بهتری میگرند و رتبه آن کاهش نمی یابد اما سایت هایی که از روش هایی مثل خرید بک لینک و … مبادرت ورزیده اند، تحت تاثیر MFI تغییر می کنند.
  • اطلاعاتی که پشت زبانه ها و منو های کشوییخفی هستند از بین نمی روند، اما وقتینمایش داده نمی شوند، احتمال اینکه توسط کاربران کلیک شوند، کمتر می شود و در نتیجه رتبه بالایی نخواهند گرفت.گوگل اطلاعاتی را به کاربر نمایش می دهد که بعد از ورود به سایت به سادگی قابل نمایش و مشاهده باشد. بهگفته گول این جریان نباید بر روی جذب ترافیک تاثیر بگذارد ولی مشخص است که سایت هایی که نسخه سازگار با دسکتاپ و گوشی همراه ندارند لطمه می بینند.
  • موبایل فرندلی بودن یک سایت با راه یابی به رتبه بندی ایندکس موبایل فرق دارد.سایت هایی که موبایل فرندلی نیستند نیز به فهرست شیوه جدید رتبه دهی می کنند.شما باید از روند موبایل فرندلی برای سایت خود اطمینان حاصل کنید.
  • اگر فکر می کنید که MFI با سایت های رتبه پایین کاری ندارد سخت در اشتباه هستید . اگه برای  بهنره شدن رتبه خود تلاشی نکنید.پیشرفت فناوری بسیار سریع است و در اخر سایت ناسازگار شما حذف می شود.
  • گوگل هیچ زمانی  برای انتقال سایت ها به  MFI مشخص نکرده است.و هر آن ممکن است به این فهرست اضافه شوید.پس بهتر است تا دیر نشده است کارهای لازم سایت خود را انجام دهید. طبق گفته گوگل تمام دامنه هایی که از اول ژوئیه ۲۰۱۹ ثبت شوند، به صورت خودکار با این الگوریتم رتبه دهی می شوند.
  • اولین بار در در نوامبر ۲۰۱۶ فهرست بندی بر اساس نسخه موبایل آغاز شد. اکنون بیش از ۵۰ درصد وب سایت ها با این الگوریتم رتبه بندی شده اند این کار به صورت دوره ای انجام می شود و چندسالی طول می کشد که همه وب سایت ها دسته بندی شوند. البته این امکان نیز وجود دارد که برخی وب سایت ها هرگز به این فهرست اضافه نشوند دلیلش  آماده نبودن و ناسازگاری دو نسخه موبایل و دسکتاپ با هم است.
  • آسان ترین راه برای جلوگیری از پایین آمدن رتبه سایت سرویس جدید دسته بندی محتوای گوگل، داشتن سایت واکنش گرا است نه دو نسخه جدا از یک سایت .سایت های واکنش گرا در ساختار خودشان محتوا و کدهای یکسانی دارند وبه این صورت با دو روش دسته بندی می شوند و مشکلی در رتبه سایت ها به وجود نخواهد آمد.
  • باید به صورت درستی از ایکون ها در سایت استفاده بشود. اگر آیکون ها توضیحات نداشته باشند، توسط خزنده های MFI ایندکس نمی شوند.
  • گوگل تنها یک ایندکس دارد و برای نسخه گوشی و دسکتاپ به صورت مجزا ایندکس ندارد و هنگامی که بخواهد محتوای سایت شما را بررسی کند نسخه موبایل را معیار قرار می گیرد.
  • یک وب سایت نسخه گوشی همراه نداشته باشد سایت به همان ترتیب قبلی ایندکس می شود اما زمان رتبه گیری نمی تواند در جایگاه های اول ظاهر شود. این موضوع به سئوی سایت ها مربوط می شود.

برای اماده سازی سایت  برای MFI به این نکات توجه کنید:

  •  RESPONSIVE بهتر از دو نسخه مجزا:

سایت RESPONSIVE محتوای موجود در نسخه دسکتاپ را به صورت جامع و بهینه شده در نسخه موبایل نشان می دهد. به این دلیل اختلافی در محتوا یا کد نویسی به وجود نمی آید. ولی سایت هایی که هر نسخه از صفحه نمایش ها کد نویسی مجزا دارند بعد از فهرست بندی ایندکس گوشی آسیب می بیند وبه دلیل است که بهتر است از سایت واکنشگرا استفاده کنید.

  • ساختار یکدست :

اطمینان حاصل کنید که هر دو نسخه از نظر ساختار یکی باشد. متن، تصویر و  لینک ها ودیگر محتوا باید به ترتیبی باشد که در نسخه دسکتاپ می بینید کاملا مشابه باشد.

  • نشانه گذاری schema :

برای ارائه توضیحات از به موتورهای جستجو ازنشانه گذاری اسکیما استفاده کنید.این کار باعث فهم محتوای سایت برای ربات های جستجوگر می شود.کد های schema در هر دو نسخه وجود داشته و مشابه باشد.

از ابزارها دیگر که برای درک سایت از سوی جستجوگر را  آسان می کند متاتگ ها نام دارند. این  اطلاعات هم باید در نسخه گوشی همراه سایت قابل خواندن باشند.

  •  محتوای مخفی نداشته باشید:

گوگل محتوای مخفی واکنشی نشان نمی داد با تغییراتی که Mobile First Index ایجادشده باید گفت طراحان سایت باید از محتوا را باید در تب ها قرار دهند زیرا همه محتوا در نسخه موبایلی نمی گنجند. گوگل این محتوا را قبول می کند اما باید دارای توضیح باشند ولی بهتر است هیچ چیز مهمی را از کاربر مخفی کنید.

  • سایدبار و فوتر را جدی بگیرید:

دربسیاری از سایت ها باوجود  RESPONSIVE  بازهم همه چی درسایدبار و فوتر را جدی بگیرید نمایش داده نمی شود.به این دلیل است که اگر محتوای مهمی دارید که دراین دو بخش است در نسخه گوسی همراه قابل نمایش نست. بایدمحل آن را تغییر دهید.

  • از طراحی فلش خوداری کنید

بااستفاده از فلش می شود سایت را زیبا طراحی کار و کارهای گرافیکی زیادی انجام داد ولی فراموش نکنید که گوشی همراه به ظور کامل فلش را پشتیبانی نمی کند و برای نسخه تلفن همراه مناسب نیست و مشکل دیگر این است که بارگذاری آن سخت و دیر انجام می شود.

  • از  Mobile First Design برای طراحی سایت کمک بگیرید:

به صورت کلی سایت های RESPONSIVE  به این روش طراحی می شوند. در آغاز سایت برای دسکتاپ طراحی می شود و بعد کدام بخش ها و چه محتوایی در موبایل و تبلت نشان داده شود طراحی Mobile First Design ابتدا سایت برای نسخه موبایل طراحی می شود و در آخر بخش هایی به آن اضافه می شوند تا در نسخه دسکتاپ نشان داده می شود.

پلاگین Yoast یکی از ابزار هایی که برای طراحی نقشه سایت که کاربران وردپرس استفاده می کنند.

  • محتوای مخاطب پسند ایجاد کنید:

اکنون که می خواهید سایت را برای نسخه گوشی همراه ننظیم کنید باید در روند  تولید محتوای آن تغییر ایجاد کنید. اگر فیلم ها و تصاویر یا برخی از بخش های صفحات برای کاربران موبایل قابل مشاهده نبوده است راهبرد خود را عوض کنید و این بخش ها را برای کاربران گوشی همراه بهینه کنید

اگر فکر می کنید چون موبایل کوچک است کاربران از خواندن مطالب خسته می شوند باید تغییر رویه بدهید. سعی کنید محتوا را با کیفیت بالا  و با جذابیت بیشتر تولید کنید همچنین متن های پیوندی را هایلایت کنید.

عناوین  مقالات باید در هر دو نسخه یکسان و به سادگی قابل خواندن باشد تا کاربر جذب شود و کلیک کند.

برای اینکه موتورهای جستجو تصاویر که برای اشتراک گذاری گذاشته اید را بشناسند آن ها را با ALT مشخص کنید.

  • از روش آکاردئون محتوا استفاده کنید:

محتوایی که قابل گسترش را به روش آکاردئون یا کشویی تنظیم کنید زیرا ایده خوبی برای نشان دادن اطلاعات زیاد درصفحه کوچک است. در آغاز یک عنوان در هر گروه دیده می شود، کاربران باید بر روی آن کلیک کنند بعد بدون انتقال به صفحه ای دیگر همه محتوا را بخوانند. منو باز و بسته می شود. این کار برای نشان دادن محتوای بیشتری به کاربران موبایل در یک صفحه کاربرد دارد بنابرین کاربران بدون نیاز به اسکرول طولانی به محتوای بسیاری دست پیدا می کنند.

  • افزایش سرعت سایت:

با توجه به این که کاربران برای بار گذاری صفحات عجله دارند کارشناسان سئو به شما توصیه می کنند سرعت سایت خود را افزایش دهید.پس  چه نسخه موبایل ایندکس اول باشد و چه دسکتاپ سرعت آن باید زیاد باشد. از جمله راه های افزایش سرعت به انتخاب های پر قدرت و سریع، بهینه سازی تصاویر و ویدئوها، طراحی سبک سایت را نام برد.

  • صفحات AMP  ایجاد کنید:

شما باید از فناوری AMP استفاده کنید. با استفاده از پلاگین AMP کاربران وردپرس می توانند صفحات ساده و سریعی برای نشان دادن در موبایل بسازند. برای این کار شما افزونه را نصب کنید و دستورالعمل ها را اجرا کنید.

  • موبایل فرندلی بودن را فراموش نکنید:

در پایان یادآوری می شود که همه کارایی که شما برای موبایل فرندلی انجام دهید به رتبه سایت شما مرتبط است.

سخن پایانی

با خواندن این مطالب حتما شما به اهمیت کاربران موبایل و استفاده از الگوریتم Mobile First Index پی بردید. و این موضوع برای شما واضح شده که MFI  قرارنیست اطلاعات شما را از بین ببرد فقط  نحوه نمایش در صفحه نتایج را تغییر می دهد، البته در صورتا موبایل فرندلی بودن سایت شما ،  مشکلی پیش نخواهد آمد.