بازاریابی ربایشی چیست ؟ و مزایای آن برای کسب‌‌ و‌ کارهای آنلاین

بازدید: 1900 بازدید

بازاریابی ربایشی چیست ؟ و مزایای آن برای کسب‌‌ و‌ کارهای آنلاین

هنگام بازاریابی برای وب سایت یا کسب و کارتان لازم است که با بازاریابی درونگرا یا Inbound Marketing   آشنا باشید که بهبازاریابی جاذبه‌ای و بازاریابی ربایشی نیز معروف است

اگر تا به حال عبارت بازاریابی ربایشی را نشنیده اید و معنای آن را نمی دانید شما را به خواندن مقاله این سایت دعوت می کنیم.

بازاریابی ربایشی به چه معناست؟

در این نوع بازاریابی که درونگرا یا جاذبه‌ای نیز نامیده می شود شما اقدامات و کارهایی انجام می دهید که به جای اینکه شما به سمت مشتری بروید مشتری با رضایت خود  جذب کارهای شما می شود. و به سمت شما کشیده می شود.

روش ها و شیوه های زیادی برای بازاریابی و جذب مشتری وجود دارد ولی موثرترین آن ها پست‌های وبلاگی، پادکست‌ها، خبرنامه‌های پرمحتوای ایمیلی، پست در شبکه‌های اجتماعی و ویدئوهای کاربردی و آموزنده را نام برد.

نوع دیگر بازاریابی برونگرا یا outbound marketing  است که انواع آن شامل پیام‌های بازرگانی تلویزیونی، تماس‌های سرد و ایمیل‌های تبلیغاتی است

به دلیل این که در بازاریابی ربایش بیشتر چیزی که خواست و مطلوب مشتری باشد تولید می شود و. طبیعتا مشتری بیشتر جذب آن می شود در صورتی  که در بقیه بازاریابی ها خواست و تمایل مشتری زیاد مطرح نیست به بازاریابی اجازه‌ای یا permission marketing نیز شناخته می شود.

بازاریابی ربایشی از چه زمانی به وجود آمد؟

بازاریابی ربایشی از سال ۲۰۰۰۵ رسماً پا به میدان گذاشت و شناخته شد. مدیرعامل یکی از شرکت های معروف بازاریابی جهانی در این سال از این عبارت استفاده کرد.وی با کمک همکاران خود کتاب بازاریابی ربایشی را انتشار داد. نوشته های این کتاب تاثیر زیادی در شناخت و معروفیت این نوع در بازاریابی داشته است.

تفاوت بازاریابی ربایشی و برونگرا :

تفاوت واضح و روشنی بین این دو بازاریابی وجود دارد.محصول بازاریابی ربایشی محصولی است است که برای رفع نیاز مشتری و به خواست و تمایل او شکل می گیردو به همین دلیل است که مشتری را به سمت خود می کشد. ولی در رابطه با بازاریابی برونگرا مزاحم، ناخواسته و حتی اسپم  مشتری قرار می گیرد.

مردم در این زمان مانند قدیم به سمت برونگرا نمی روند و تلاش می کنند به هر روشی از آسیب های آن دور بمانند. برای مثال بسیاری از مردم هنگام پخش پیام های بازرگانی کانال تلوزیون را عوض می کنند و آن را تماشا نمی کنند و بیشتر پیغام های تبلیغاتی ایمیل را بدون دیدن حذف یا دررون اسپم قرار می دهند و مسدودکننده تبلیغات در مرورگرها به یک امر طبیعی برای کاربران  تبدیل شده است. و به این دلیل بهتر است از روش برونگرا استفاده نشود زیرا کارایی و مفیدبودن گذشته را ندارد و هزینه زیادی در برخواهد داشت.

ولی در روش بازاریابی ربایشی فرصتی را برای به دست آوردن اختیار ورود به زندگی کاربر در اختیار بازاریاب قرار می دهد.برای مثال یک شرکت به جای تبلپغات آزاردهنده تلوزیونی به یک وبلاگ یا پست معرفی می کند که اطلاعات کاملی از شرکت به مخاطبان ارائه می دهد تا هم هنگام نیاز از از آن استفاده کنید و هم در مقابل هزینه کمتری را متقبل خواهد شد و سود آفرینی بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

  تفاوت اصلی و مهم این دو روش این اسن که در روش ربایشی مشتری به سوی شرکت جذب می شود.

کار کرد بازاریابی ریایشی چگونه است؟!

این بازاریابی مخصوص یک نوع روش بازاریابی نیست که فقط مشتریان را جذب کند بلکه از چندین روش  مختلف برای جذب مشتری استفاده می کنند.

نوع و روش کارآمدی این روش ها متنفاوت است برای مثال برخی از آن ها فقط محتوا را برای مشتری تولید می کنند و روش دیگر عرض اندام در کانال‌هایی مانند فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام است و روش دیگر تمرکز آن‌ها بر بهینه‌سازی وب‌سایت تا باعث جذب کاربر برای  این که کسب‌وکار و محتوای را  آسان تر پیدا کند.

کدام روش‌های بازاریابی در گروه روش‌های بازاریابی ربایشی قرارمی گیرد؟!

  • تولید محتوا

هنگامی که یک مقاله تولید می کنید از یک روش بازاریابی محتوا استفاده می کنید.این محتوا هم سبب خرید تولیدات یا خدمات شما می گردد و هم باعث قویت حس قرابت و اعتماد افرادی می شود که شما را می شناسندو اگر شما به صورت منظم و مفید این کار را انجام دهید بیشتر در کارتان نسبت به آنان که این کاز را انجام نمی دهند موفق خواهید شد. شما می توانید متناسب با موضوع خود ازمقاله و پست‌های وبلاگی تا ویدئو و تصویر کمک بگیرید.

  • نوشتن وبلاگ

از روش های دیگر برای شناخته شدن کسب موفقیت و دریافت یک لینک از سایت های دیگر برای بهتر شدن نتیجه جستجو ایجاد یک وبلگ متناسب با موضوع خودتان است. این روش یکی از مهم ترین روش های بازاریابی است که باعث جذب مشتری می شود زیرا بر تولید محتوا تمرکز می کند.

  • شبکه های اجتماعی

با منشر کردن محتوای مفید و یا خدمات مناسب در آن بازه زمانی در شبکه های اجتنماعی علاوه بر جذب مشتری باعث بهترشدن روابط با مشتریان که در حال حاضر با آن ها رابطه دارید می شود.

  • بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی از روش های بازاریابی ربایشی تلقی می شود که مقرون به صرفه و مفید فایده می باشد.. و البته می شود از ایمیل نیز مانند شبکه های اجتماعی برای پیشرفت روابط کنونی با مشتری و ارائه محتوای خوب در زمان آن استفاده کرد. برای استفاده از این روش باید به جای تبلیغات ,محتوا، مطالب آموزشی و لینک پست‌های وبلاگی را برای کاربران ارسال کنند.

  • سئو

یکی از سودمندترین روش های این نوه بازاریابی بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو است. اگر روش های دیگر بازاریابی و وب سایت شما با استاندارد سئو متناسب نباشند نبود سئو که باعث بهینه‌سازی و تناسب محتوا و الزامات و استاندارهای موتورهای جستجو می شودحتی بهترین محتوا هم امکان دارد که به دست کاربران نرسد.

چگونه کار با بازاریابی ربایشی را آغاز کنیم؟

اگر به دنبال بازاریابی به روش ربایشی هستید بهتر است ابتدا از کم شروع و به سمت زیاد حرکت کنید.شما نمی توانید همه این روش ها را با هم انجام دهید زیرا بیشتر ازسودآوری باعث زیان خواهد بود.

برای آغاز یک روش بارزایابی رو انتخاب که قبلا از آن استفاده نکرده اید و با هم گروهی هایتان یک راهبرد برای استفاده از آن بچینید.برای مثال از این گونه سوال ها مطرح کنید:

  • چه زمانی استفاده از این روش را آغاز می‌کنیم؟
  • انتظار داریم که در رابطه با مشتریان چه کمکی به ما بکند؟
  • با استفاده از این روش می‌خواهیم به چه هدف هایی برسیم؟
  • این روش چه مقامی در برنامه بازاریابی کلی ما دارد؟

بعد از این کاز روش خودتان را عملی کنید و تا یک بازه زمانی آن را کنترل کنید.موضوع دیگری که باید به آن بپردازیم این است که نباید انتظار سوددهی سریع در مدت کم داشته باشیم بلکه باید مدت زمانی را صبر کرد تا بتوانیم مشتری های وفادار را جذب کنیم. و البته باید اهداف خود را به صورت مشخص بیان کرد تا در صورت ایجاد مشکل مورد ارزیابی و یا روش آن تغیر کند.

اگر بخواهیم از چند روش استفاده کنیم باید آت ها را مرحله به مرحله پیگیری کنیم و سوالاتی مانند سوالات بالا طراحی کنیم و با کنترل نتایج بهتر می توانیم عوامل تاثیرگذار و بی تاثیر را پیداکرد.