دانلود پروژه سیستم انبارداری
هدف از راه اندازی یک انبار چه در بخش سازمان های خصوصی و دولتی برای نگهداری کالا نیز بوده است .
قسمتی از متن این پروژه سیستم انبار داری :
فصل اول پروژه انبارداری
ارائه شرح سیستم
الف) ارائه شرح سیستم
مطالب مربوط به این مرحله که شامل تعریف ، کاربرد و مزایا می باشد در ذیل ارائه گردیده است:
مقدمه
هدف از تشکیل و ایجاد انبارها، چه در سازمانهای دولتی و چه در بخش خصوصی، تأمین ونگهداری کالاهای مورد نیاز سازمان است و انبارداری به کلیه فعالیتهای مربوط به تهیه و نگهداری وسپس تحویل مواد و اقلام مورد نیاز سازمان در زمان مناسب، اطلاق میشود. وظایف انبارها در سازمان را میتوان در سه بخش زیر خلاصه کرد:
الف) برنامهریزی و مراقبت جهت حفظ مقدار موجودی هر یک از اقلام کالاهای مورد نیازسازمان در حد مطلوب خود.
ب) همکاری و مساعدت در خرید و تأمین و تهیه کالاها و کنترل و دریافت کالاهایخریداری شده.
ج) نگهداری کالا در انبار به نحو صحیح و تسریع در امر تحویل با رعایت مقررات ودستورالعملهای سازمان.
انبارها را از دو جهت میتوان مورد بررسی قرارداد، یکی از لحاظ فیزیکی نظیر محل انبار، نوعقفسهبندیها، محل کالاها در انبار، نور، ایمنی و وسایل حفاظت کالاها و وسایل حمل و نقل و… ودیگری سیستم اطلاعات انبار که به طرح و گردش فرمها بنحوی که اطلاعات به بخشهای مختلفسازمان، به موقع و به مقدار لازم برسد و به کنترلهای لازم در رابطه با کالاها میپردازد.
منظور از سیستم اطلاعاتی انبار، ایجاد روشی نظاممند و منطقی برای اجرای عملیات مربوط بهکالاهای موجود در انبار و همچنین اعمال کنترلهای لازم روی مراحل مختلف این عملیات میباشد.
انبار بنا به نیاز همه بخشها، عموماً با تمام واحدها و کارکنان آن در تماس و رابطه است. این رابطه وتماس چه در مورد تحویل دادن و گرفتن اجناس و چه در مورد نگهداری حسابها و مبادله اسناد و مدارکآنها، باید بر ضوابط مستدل و مجاز و رسمی مبتنی باشد نه مناسبات شخصی و دوستانه چرا که اینگونهروابط، موجبات کندی کار و بروز اشتباهات را فراهم میسازد. بدیهی است در روابط متقابل، رفتارهایدوستانه صرفنظر از دستورالعملها، سبب تسریع کارها خواهد بود ولی نباید باعث ابهام در حسابها ومدارک و اسناد باشد.
در طراحی سیستم اطلاعات انبار بایستی توجه نمود که آیا از قبل سیستمی وجود دارد یا خیر، درصورت وجود سیستم، شناخت سیستم و نقاط قوت و ضعف آن جزو مقدماتیترین فعالیتها محسوب میشود.
۱ ـ ۲ ـ ۱ ـ جایگاه سازمانی و شرح وظایف
در ساختار سازمانی مصوب مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، فعالیتهای مربوط به انبار در یک پست سازمانی با عنوان انباردار و زیر مجموعه اداره امور اداری و مالی، خلاصه میگردد. هیچگونهشرح وظیفهای از انبار، انباردار و یا مسئول انبار تدوین نگردیده و یا در دسترس مشاهده نمیشود و شرحوظایف انباردار بر اساس انتظاراتی که بطور معمول و یا موردی وجود داشته توسط وی درک گردیدهاست.
۱ ـ ۲ ـ ۴ ـ کالاهای موجود در انبار و نحوه چیدمان آنها
به طور مثال در یک تقسیم بندی انبارها به سه گروه کلی انبار ابزار و انبار مواد و انبار تجهیزات اداری تقسیم بندی شده اند که انبار ابزار و تجهیزات اداری توسط یک نفر و انبار مواد توسط دو نفر اداره و سرویس دهی می شود.
عمده کالاهای موجود در انبار را ابزار و تجهیزات تشکیل میدهد. کلیه این ملزومات در دو بخش مصرفی و غیرمصرفی تقسیم بندی میشوند.
۱ ـ ۲ ـ ۵ ـ سیستم کدگذاری کالاهای انبار
سیستم کدگذاری برای هر کالای ورودی بهانبار، کدی مرکب از ۹ رقم در نظر گرفته میشود.(کد ۵ رقمی ذکر شده نشاندهنده مصرفی یا غیرمصرفی بودن کالا، گروه کالا و نوع کالا در هر گروه است).
۱ ـ ۲ ـ ۷ ـ فرایند درخواست کالا از انبار و تحویل آن
بطور کلی فرایند درخواست کالا تا تحویل آن طی مراحل زیر انجام میشود:
- درخواست کالا در ۳ نسخه توسط واحد درخواست کننده تنظیم میشود.
- پس از تأیید مسئول واحد درخواست کننده، درخواست کالا به تأیید رئیس امور اداریو مالی رسیده و به انبار ارسال میشود.
- در صورت وجود کالا در انبار، انباردار کالای درخواستی را به نماینده واحد تحویلمیدهد.
- یک نسخه از فرم درخواست کالا به حسابداری ارسال میگردد و یک نسخه آن در انباردر زونکن مربوطه به واحد متقاضی، بایگانی میشود.
- اطلاعات مربوط به ورود و خروج کالا از انبار در کارت انبار و دفتر انبار و کامپیوتر انبارتوسط انباردار ثبت میگردد.
- در صورت عدم وجود کالای درخواستی در انبار، انباردار موظف به صدور فرمدرخواست خرید گردیده و فرم را برای کارپرداز ارسال میکند.
- گردش خرید کالا طی گردیده و کالای خریداری شده همراه با فاکتور جهت صدور قبضانبار تحویل انبار میگردد.
- انباردار اقدام به صدور قبض رسید انبار در ۳ نسخه کرده و ضمن ممهور کردن قبض انبار به مهرانبار، ۲ نسخه اول آن را به کارپرداز جهت تکمیل مستندات اداری تحویل میدهد ویک نسخه را در انبار بایگانی میکند (در صورتیکه کالای خریداری شده جزء اموال باشد، هر۳ نسخه به کارپرداز تحویل میشود و یک نسخه اضافی برای انبار تکمیل میگردد).
۱ـ ۲ـ ۸ـ فرمهای مورد استفاده در سیستم انبار
گردش کارها و عملیات مربوط به سیستم انبار، در قالب فرم با عناوین زیر انجام میشود:
- درخواست کالا از انبار
- قبض انبار
- درخواست خرید
- کارت انبار
- فرم برگشت کالا از واحدها به انبار
- دفتر سیاهه اموال
البته موارد ۵ و ۶ در سیستم کامپیوتری انبار نیز ثبت می گردند.
۱ ـ ۲ ـ ۱۰ ـ انبار گردانی
انبارگردانی در شرگت پیچ و مهره شهر کرد هر ساله توسط تیمی مرکب از امین اموال، مسئول/متصدی انبار، و رئیس اموراداری و مالی جهت کسب اطمینان از صحت عملیات موجودی انبارها و جهت کشف و اصلاحتفاوتهای موجود میان مقدار واقعی موجودی و مانده کارتهای انبار انجام میشود.
فصل دوم پروژه سیستم انبار داری
نیازمندیهای نرم افزار انبار
نیازمندیهای مساله جهت طراحی برنامه انبار:
- اطلاعات پایه
- امکان تعریف انباردارها و مشخصات شخصی و شغلی آنها
- امکان تعریف انواع واحدهای شمارش کالا
- امکان تعریف انواع طبقات کالا و تخصیص یک کالا به طبقات مختلف
- امکان کدگذاری کالاها (امکان تعریف کدکالا در سه سطح گروه ، زیرگروه و سریال کالا)
- امکان تعریف مکانهای نگهداری کالا در انبار ، همچون قفسه ، ردیف و ….
- امکان تعیین کالاهای غیرمشمول درخواست عادی یا غیرقابل خرید در یک دوره زمانی
- امکان تعریف کالاهای مشابه برای هریک از اقلام انبار
- امکان تعریف کارپردازان و مشخصات شخصی و شغلی آنها
- امکان تعریف واحدهای درخواست کننده کالا
- امکان تعریف افراد تحویلگیرنده کالا در واحدها و مشخصات شخصی و شغلی آنها
- امکان تعریف واحدهای سازمان
- امکان تعریف منابع تهیه کالا
- امکان ثبت اطلاعات کالاشامل :نام ، طبقه ، واحد شمارش ، کشور سازنده ، شرکت سازنده ، مصرفی یاغیرمصرفی ، حداقل موجودی ، حداکثر موجودی ، نقطه سفارش و …
- امکان تعریف سال مالی برای انبار برای انجام عملیات مختلف انبارداری
- عملیات مربوط به ورود کالا به انبار
- امکان صدور درخواست خرید کالا توسط انبار و پیگیری آن
- امکان صدور قبض انبار و قبض انبار مستقیم برای کالاهای خریداری شده با ذکر تاریخ ورود کالا به انبار
توضیح : منظور از قبض انبار مستقیم ، قبض انباری است که برای کالاهایی که وارد انبار نمیشوند و مستقیم به واحد مربوط تحویل داده میشوند صادر میشود .
- امکان تهیه کاردکس انبار
- امکان صدور قبض برای کالاهایی که از محل تنخواه خریداری و وارد انبار و از انبار خارج میشوند (جهت تسویه تنخواه با حسابداری ) با ذکر تاریخ ورود کالا به انبار
- امکان تخصیص کالا به انبار در هنگام صدور قبض انبار
- امکان صدور قبض انبا برای کالاهایی که به امانت گرفته میشوند و کنترل موجودی آنها
- امکان صدور قبض انبار برای کالاهای امانتی برگشتی به انبار از واحدهای داخل سازمان و یا سازمانهای دیگر
- امکان ثبت کالاهای مرجوعی از واحدها به انبار و صدور قبض برای آنها و اضافهکردن به موجودی انبار
- امکان ثبت کالاهای مازاد بر مصرف که به انبار برگشت داده میشوند .
- امکان ثبت کالاهای برگشت از فروش
- امکان ثبت کالاهای وارده از تعمیرگاه
- امکان ثبت کالاهایی که بین انبارها جابجا میشوند و صدور قبض و حواله برای آنها و اصلاح موجودی انبار
- امکان ثبت هزینههای اضافی در گزارش قبض انبار
- امکان ثبت تخفیف هرکالا و تخفیف کلی فاکتور در قبض انبار
- امکان پیگیری و کنترل کالاهای ثبت شده در قبض انبار با کالاهای درخواست شده برای خرید
- امکان ثبت مشخصات فروشنده ، فاکتور و کارپرداز در قبض انبار
- امکان ثبت مشخصات فنی کالاهای وارد شده به انبار در قبض انبار
- امکان کنترل توالی شماره قبض انبارها (با توجه به تاریخ و ساعت صدور آنها)
- عملیات مربوط به خروج کالا از انبار
- امکان صدور فرم درخواست کالا از انبار توسط کلیه واحدهای سازمانی وثبت عملیات مربوط به تائیددرخواست ، تحویل کالا و پیگیری درخواستهای تحویل داده نشده
- امکان صدور حواله توسط انبار برای کالاهای مختلفی که توسط یک واحد سازمانی درخواست میشود
- امکان صدور حواله انبار برای کالاهای خریداری شده جهت تحویل به واحدهای متقاضی کالا
- امکان پیگیری و کنترل کالاهای ثبت شده در حواله انبار با کالاهای درخواست شده
- امکان ثبت ، کنترل عملیات و صدور حواله انبار برای کالاهایی که از انبار به دیگران امانت داده میشود
- امکان صدور حواله برگشت امانت برای کالاهایی که با قبض امانتی وارد انبار و به متقاضی تحویل داده شده است
- امکان صدور حواله انتقالی و کنترل عملیات برای کالاهایی که انبارها انتقال داده میشوند
- امکان صدور حواله برای کالاهای ضایعاتی
- امکان ثبت عملیات مربوط به مرجوع کردن کالاها
- امکان ثبت کالاهایی که از طریق مزایده یا روشهای دیگر به فروش میرسند
- امکان ثبت کالاهایی که جهت تعمیر ارسال میشوند
- امکان ثبت کالاهایی که به دلایلی از قبیل زیست محیطی ، بهداشتی و … معدوم میشوند
- امکان ایجاد سند حمل (بارنامه) برای تمامی اسناد خرید ، فروش و امانی
- امکان تکمیل و تایید حوالههای فروش توسط سرپرست انبار و دریافت امضای مشتری روی حواله فروش پس از ارسال کالا جهت ثبت در کارت موجودی انبار
- امکان کنترل توالی شماره حواله انبارها (با توجه به تاریخ و ساعت صدور آنها)
- امکان تحویل کالاهای مشابه و ثبت آن درحواله انبار در صورت فقدان کالاهای درخواست شده در انبار
- امکان کنترل موجودی کالا در زمان صدور حواله به نحوی که در صورت صدور حواله انبار برای یک کالا به تعداد بیشتر از موجودی انبار ، موجودی کالا پس از صدور حواله انبار منفی نشود
- عملیات مربوط به جستجو ، حفظ و نگهداری کالا و سوابق آن و کنترل موجودی انبار
- امکان اجرای عملیات انبارداری به صورت متمرکز و غیرمتمرکز
- امکان ثبت مشخصات کالاهای انبار و کنترل موجودی تعدادی و ریالی انبار و دسترسی به آن
- امکان نگهداری یک کالادر انبار با درجه کیفیتی مختلف
- امکان ثبت سند تعدیل
- امکان ثبت سند انتقال
- امکان کنترل موجودی کالا در انبار در هرزمان با توجه به توالی شماره قبضها و حوالهها و تاریخ و زمان (ساعت) صدور آنها
- امکان کنترل موجودی کالاهای امانی
- امکان اعلام کالاهایی که به نقطه سفارش رسیدهاند به صورت خودکار به همراه تعداد موردنیاز برای خرید جهت انجام سفارش به موقع و تامین کالا
- امکان ثبت و نگهداری نتایج بازرسی کالاهای خریداری شده
- به روز شدن انبار به صورت خودکار در هنگام ثبت معاملات خرید و فروش
- امکان نگهداری صورتحسابهای خرید
- امکان اولویتبندی درخواستها و کنترل اعتبارات و برنامه خرید
- امکان تخصیص یا مشاهده مکان کالا در انبار قبل از صدور قبض یا حواله انبار
- امکان مشاهده گردش کالا در هر انبار با توجه به توالی و زمان صدور قبض و حواله انبار
- امکان جستجو براساس نام کالا ، بخشی از نام ، کدکالا و بخشی از کد
- گزارشها
- امکان ایجاد انواع گزارشهای تاریخچهای ، عملیاتی و مدیریتی به صورت آماری و نموداری
- امکان گزارشگیری از موجودی کالا در انبار ، فهرست و مشخصات کالاها و گزارشهای کنترل موجودی
- امکان گزارشگیری از اقلام تحویلی به واحدها
- امکان گزارش مصرف کالا به تفکیک کالا ، واحدهای تحویل گیرنده و شخص تحویل گیرنده
- امکان گزارشگیری از اقلامی که به نقطه سفارش رسیدهاند و گزارش سفارشهای انجام شده و نشده
- امکان گزارشگیری از اقلام راکد ، گزارش قطعات پرمصرف و کممصرف و گزارشکالاهای با موجودی صفر
- امکان گزارشگیری از مصرف مراکز هزینه و مصرف بخشهای مختلف دستگاه
- امکان گزارشگیری از فهرست روزانه و ماهانه دریافت کالا ،تهیه کاردکس کالا و کاردکس کلی به تفکیک گروه کالاها
- امکان گزارشگیری از اقلامی که در یک دوره گردش داشتهاند و تهیه فهرست گردش اسناد
- امکان گزارشگیری از موجودی اول دوره مالی
- امکان گزارش گیری از موجودی تعدادی و ریالی به تفکیک انبارها
- امکان گزارشگیری تعدادی و ریالی اقلام وارده به انبارها و اقلام صادره از انبارها
- امکان گزارشگیری از درخواستهای کالا از انبار ، کالاهای رسیده به انبار ، حوالههای صادر شده برای کالا ، حوالههای برگشتی و ابطال شده ،درخواستهای معوقه و انجام نشده ، درخواستهای خرید کالا و خریدهای انجام شده و نشده در تاریخهای تعیین شده
- امکان گزارشگیری از کالاهای امانی وارده یا صادره به تفکیک مراکز هزینه
- امکان گزارش موجودی انبارگردانی که طی مراحل مختلف قابل تهیه باشد و تهیه گزارش مغایرت انبارگردانی به صورت تعدادی و ریالی
- امکان تهیه گزارش مغایرت بین حسابداری انبار و حسابداری مالی و تهیه گزارش تراز ریالی انبارها
- امکان مشاهده بازیابی و مقایسه اطلاعات قبلی و سالجاری سیستم انبار
- امکانگزارشگیری از فهرست فروشندگان
- امکان گزارشگیری از اطلاعات بارنامههای مربوط به ارسال یا دریافت کالاها به تفکیک
- امکان گزارشگیری از اقلام جایگزین
- امکان گزارشگیری از عملیات انتقال کالا بین انبارها
- امکان گزارشگیری از وضعیت کالای برگشتی به انبار
- امکان گزارش گیری از بدهی پرسنل به انبار
- امکانگزارشگیری از قیمت کالاهای حواله شده و هزینههای انجام شده برای هر واحد سازمانی و یا مرکز هزینه
- امکان تهیه گزارشهای دلخواه به صورت پارامتریک (Report Generator )
- امنیت و حدود دسترسی
- امکان تعریف کاربران و تعیین محدوده مجاز هر کاربر در اجرای عملیات کاربری به منظور افزایش امنیت اطلاعات (به عبارتی مشخص گردد که هرکاربر با توجه به رده و مسئولیتهای سازمانی تا چه سطحی مجاز به حذف ، اضافه ، تغییر و یا رویت چه بخشهایی از اطلاعات است .)
- امکان تهیه پشتیبان کامل از اطلاعات سیستم
- امکان ایجاد تدابیر امنیتی برای جلوگیری از دسترسیهای غیرمجاز
- امکان ثبت کلیه وقایع سیستم
- ارتباط سیستم انبار با سایر سیستمها
برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات میان سیستم انبار و سیستمهای زیر برای دستگاههایی که فاقد سیستمهای عمومی یکپارچه میباشند ، توضیه میشود . دستگاههای اجرایی باید ترتیبی اتخاذ نمایند که به مرور نسبت به یکپارچهسازی سیستمهای عمومی خود به نحوی که امکان ارتباط و تبادل اطلاعات میان آنها برقرار باشد ، اقدام نمایند .
- امکان ارتباط و تبادل اطلاعات با سیستم اموال و داراییهای ثابت
- امکان ارتباط و تبددل اطلاعات با سیستم مالی
- امکان ارتباط و تبددل اطلاعات با سیستم خرید
- امکان ارتباط و تبددل اطلاعات با سیستم فروش
- امکان ارتباط و تبددل اطلاعات با سیستم پرسنلی
- امکان ارتباط و تبددل اطلاعات با سیستم تدارکات
- بازسازی اطلاعات
امکان بازسازی اطلاعات در مواردی که سیستم با مشکلاتی مواجه می شود .
فصل سوم پروژه انبارداری
ارائه تحلیل سیستم (جداول و متغیرها)
در این مرحله به تحلیل سیستم خواهیم پرداخت.
- I) تعداد منوهای اصلی برنامه
- II) تعداد زیرمنوهای منوهای اصلی
III) فرمانها و دستورات مربوط به زیرمنوهای منوهای اصلی
- IV) جداول ورودی و خروجی اطلاعات
در صورت لزوم به صورت مفصل در هر مورد توضیح داده خواهد شد.
- I) تعداد منوهای اصلی برنامه
تعداد منوهای اصلی برنامه پنج مورد به شرح ذیل خواهد بود که به تفکیک در مورد هر یک توضیح کامل داده خواهد شد:
- مشخصات کالا
- ورود و خروج کالا
- گزارشات سیستم
- انبارگردانی
- عملیات سیستم
۱- مشخصات کالا
این منو دارای دستورات و زیر منوها و جداول زیر می باشد:
- ثبت ، اصلاح و حذف کالا
- مشاهده کالا
- چاپ
- معرفی درخواست کننده
- معرفی انبارها
- معرفی پروژه ها
- معرفی کارپردازها
می توانید این پروژه انبارداری را به صورت ورد و pdf به صورت رایگان دانلود کنید .
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
آموزش فارسیمدیر سایت
تمامی کاربران عزیز با گذاشتن دیدگاه خود می توانید سوالات و موارد خود را مطرح کنید . تلگرام ما : ۰۹۳۹۳۵۱۷۳۶۳