فروش اینترنتی چیست؟

بازدید: 1798 بازدید

فروش اینترنتی چیست؟

 

در وب سایت چه اطلاعاتی دریافت کنیم؟

توجه داشته باشید که اینجا درباره عضویت در سایت صحبت نمی کنیم بلکه درباره فرمی صحبت می کنیم که کمترین اطلاعات ممکن را از بازدیدکننده دریافت کرده و به او اجازه دانلود مطلبی رایگان را بدھد. به چنین فرم ھایی معمولا فرم عضویت سریع می گویند. در این فرم بھتر است فقط نام و ایمیل افراد را دریافت کنید. ھرچه اطلاعات کمتری دریافت کنید، افراد بیشتری فرم را پر خواھند کرد. وب سایت بر ایان تریسی جدیدا حتی نام را ھم حذف کرده و فقط ایمیل افراد را دریافت می کند. مھم ترین اطلاعات یک کاربر در حوزه وب ھمان آدرس ایمیل او است.

بنابرین در مدل صحیح بازاریابی اینترنتی اولین گام، جمع آوری اطلاعات تماس علاقه مندان است. در مقاله بعد به گام ھای بعدی می پردازیم.

 

دو مدل رایج در فروش اینترنتی

ھدف نھایی ھر سایت تجاری، ایجاد فروش است. برای اینکار دو راه وجود دارد: فروش می تواند در داخل سایت انجام شود یا می تواند خارج از سایت اتفاق بیافتد. وقتی فروش در داخل سایت اتفاق می افتد، وب سایت تمامی فرایند فروش را ھدایت می کند. تمامی فرایند به صورت آنلاین و در سایت اتفاق می افتد. در این مدل، وب سایت شما درواقع یک فروشگاه آنلاین است. در سایت فھرست و قیمت محصولات و خدمات ارائه می شود. در این مدل معمولا توقع داریم که در چند بازدید اولیه فروش را انجام دھیم. این مدل فروش برای محصولات با قیمت نسبتا پایین امکان پذیر است.

اگر مدل ما طوری است که فروش در خارج سایت اتفاق می افتد، توقع نداریم فروش به صورت آنلاین اتفاق بیافتد. در این مدل سایت به عنوان دستگاھی برای تولید اطلاعات افراد علاقه مند به کار می رود. سپس در خارج از سایت عملیات بازاریابی ادامه پیدا می کند تا به فروش منجر شود. پی گیری مراحل معمولا از طریق فکس، تلفن، نامه یا حتی ملاقات حضوری ادامه پیدا می کند.

در بسیاری از کسب و کارھا تنھا می توان از مدل دوم استفاده کرد. یعنی نمی توان توقع داشت تمامی مراحل در سایت اتفاق یبافتد و مراحل فروش در خارج از سایت ادامه پیدا می کند. باید قبول کنیم که فروش ھر محصولی در سایت و به صورت آنلاین امکان پذیر نیست. مثلا اگر کار شما فروش مبلمان، کت و شلوار، پارچه، اتومبیل و … است نمی توانید توقع خرید آنلاین داشته باشید. کاربر شاید تا پارچه ای را لمس نکند برای خریدش اقدام نکند. پس آیا وب سایت برای این کسب و کارھا غیرقابل استفاده است؟ خیر. ھمانطور که صحبت کردیم در این موارد می توانید از مدل دوم استفاده کنید و مراحل بعدی فروش در خارج از سایت ادامه پیدا کند. بنابرین با صحبت درباره سایت و بازاریابی اینترنتی بلافاصله به فکر فروشگاه آنلاین نیافتید. سایت می تواند اطلاعات افراد علاقه مند را جمع آوری کند و ما با روش ھای آفلاین بازاریابی بر این علاقه مندان را ادامه دھیم.

 

بیشتر بخوانید :   افزایش فروش توسط بازاریابی ایمیلی  …

 

بنابرین مراحل بازاریابی اینترنتی چنین است:

١. ایجاد ترافیک موثر

٢. ایجاد ارتباط دوستانه که با جمع آوری اطلاعات بازدیدکننده آغاز می شود

٣. تبدیل بازدیدکننده به مراجعه کننده سایت با ارسال ایمیل و ھدایت به سایت

۴. تبدیل مراجعه کننده به خریدار با ارائه پیشنھاد فروش

۵. پی گیری منظم برای خریدھای بیشتر به صورت آنلاین و آفلاین

 

یک نکته مھم در ایجاد ترافیک: در تبلیغات خود کاربر را به صفحه اصلی ھدایت نکنید!

شاید فکر کنیم مناسب ترین صفحه برای ھدایت علاقه مندان صفحه اصلی سایت است. یکی از اشتباھات رایج افراد تازه کار در بازاریابی اینترنتی ھدایت بازدیدکنندگان به صفحه اصلی است. در صفحه اصلی گزینه ھای بسیار زیادی وجود دارد. کاربر به راحتی می تواند فراموش کند که برای چه منظوری وارد سایت شده است و جذب بخشی از سایت شود که با اھداف تبلیغاتی ما ھمسو نیست. معمولا در تبلیغات، کاربر را به صفحه ای ھدایت می کنیم که صفحه فرود نام دارد. صفحه فرود صفحه ساده ای است که بازدیدکننده در آن حداقل گزینه ھا را دارد. در این صفحه مخاطب را ترغیب می کنیم تا نام و آدرس ایمیل خود را وارد کند تا بتواند به اطلاعاتی باارزش دسترسی پیدا کند. این اطلاعات باارزش می تواند نکاتی درباره خرید بھتر محصول، آموزشی رایگان یا … باشد.

 

راه فروش اینترنتی چیست؟
فروش اینترنتی چیست؟

 

ایجاد ارتباط دوستانه

قبل از فروش باید بتوانید با بازدیدکننده سایت ارتباط خوبی داشته باشید. در ایجاد ارتباطات معمولا اولین قدم دانستن نام فرد مقابل است. تاکید کردیم که در اولین قدم نام و آدرس ایمیل شخص مقابل را به دست بیاورید. این کار در صفحه فرود انجام می شود.

 

بیشتر بخوانید :  آموزش تبلیغات اینترنتی

 

تبدیل بازدیدکنندگان به مراجعین سایت

وقتی بازدیدکننده اطلاعات تماس خود را در سایت شما وارد کرد فرایند فروش آغاز می شود.اگر می خواھید فروش ھای فراوانی داشته باشید باید به ارائه اطلاعات باارزش بپردازید. این اطلاعات می تواند شامل فایل ھای صوتی، تصویری، متن یا ارائه ھای آنلاین باشد. شما چندین بار با مخاطب تماس می گیرید و ھربار مطالب جالب و ارزشمندی دارید. در این مرحله اعتمادسازی انجام می دھید. بازدیدکننده با دریافت خدمات ارزشمند و انحصاری قبل از اولین خرید، ذھنیت خوبی نسبت به شما و سایتتان پیدا می کند.

بازدیدکننده رفته رفته به سایت شما بیشتر علاقه مند می شود. او سایت را به دوستان و آشنایان معرفی می کند. البته شاید سایتتان را به ھیچ کسی معرفی نکند، ولی احساس می کند منبع ارزشمندی را یافته و باید تا حد ممکن از آن استفاده کند. البته چند روز که می گذرد سایت شما به فراموشی سپرده می شود، ولی شما با ارسال ایمیل ھای جذاب مجددا یادآوری می کنید که شخص باید به سایتتان مراجعه کند و از محتوای جذاب و ارزشمند آن لذت ببرد. در این مرحله بازدیدکننده دیگر نام سایت شما را به خوبی می داند و حتی آدرس سایتتان را حفظ کرده تا در موارد لازم بلافاصله آنرا تایپ کند و وارد سایت شما بشود. شما دیگر یک سایت بی نام و نشان نیستید. ولی ھنوز بازدیدکننده از شما خریدی نمی کند. چگونه او را به خرید ترغیب کنیم؟

 

تبدیل مراجعین سایت به خریداران

بسیاری از مراجعین ھیچگاه از سایت شما خرید نمی کنند، مگر زمانی که خودتان از آنھا بخواھید که خرید کنند! این موضوع بسیار جالب است و شاید بسیاری از تازه کاران بازاریابی اینترنتی را به تعجب وادارد. شاید با خود بیاندیشیم که اگر فردی به خدمات و محصولات ما علاقه مند باشد مسلما به صفحه محصولات مراجعه می کند و خرید می کند. ولی در عمل چنین اتفاقی نمی افتد. بسیاری از مراجعین سایت شاید از محصولات شما کاملا ناآگاه باشند یا حتی ندانند که به چنین محصولات یا خدماتی نیاز دارند. اگر بازدیدکننده از وجود محصولی خاص آگاه باشد و حتی اگر به آن نیاز داشته باشد، معمولا خرید نمی کند. او با خود می اندیشید: روزی این محصول را خواھم خرید، ولی ھیچگاه این روز فرا نمی رسد و این موضوع آنقدر طول می کشد که محصول فوق العاده شما کاملا به فراموشی سپرده می شود. راه حل چیست؟ ما باید از مخاطب بخواھیم که محصول ما را بخرد! این گام معمولا با ارسال ایمیل انجام می شود. مھم ترین عملیاتی که در بازاریابی اینترنتی انجام می شود ارسال ایمیل ھای مناسب است. این ایمیل ھا بازدیدکننده را به صفحه محصول ھدایت می کند. طراحی صفحه محصول نیز اصولی دارد که درصورت رعایت آنھا، فروش قابل توجھی ایجاد می شود. طراحی صفحه محصول تخصص بسیار ارزشمندی است که با اصول تبلیغ نویسی در وب مرتبط است. در شماره ھای بعد به مبحث تبلیغ نویسی خواھیم پرداخت.

 

بیشتر بخوانید :  سایتهای ارائه دهنده خدمات بازاریابی ایمیلی

 

پی گیری منظم

اگر تمامی موارد گفته شده را انجام دھید، باز ھم بسیاری از بازدیدکنندگان خرید نمی کنند. لازم است ایمیل ھای متوالی بفرستید تا مخاطب برای خرید ترغیب شود. شاید لازم باشد بارھا اینکار را انجام دھید. برای اینکار معمولا از سیستم ھای ارسال خودکار می گویند. این سرویس ھا به صورت « پاسخگوی خودکار » ایمیل با بازه ھای زمانی مشخص استفاده می شود. به این سرویس ھا ماھانه ارائه می شوند. البته چنین سرویس ھایی رایگان نیستند و مستلزم پرداخت مبلغ ماھیانه ھستند. مبلغ این خدمات به تعداد اعضا بستگی دارد.

پیشنھاد می شود وقتی ایمیل ھایی برای فروش محصولی خاص طراحی می کنیم حداقل ٧ ایمیل طراحی کنیم و در بازه زمانی دوھفته ای این ایمیل ھا را ارسال کنیم. ایمیل ھا علاوه بر تبلیغ محصول و دعوت به خرید، باید شامل اطلاعات جذاب و آموزشی باشند تا مخاطب ھربار ترغیب شود آنھا را بخواند.

 

در ادامه با ما همراه باشید…