طراحی بوم کسب وکار

بازدید: 2446 بازدید

طراحی بوم کسب وکار

اگه شما نقشه های جامع و کاملی برای کسب کار نیازدارید با خواندن این وب سایت متوجه می شود که چگونه می شود کسب و کاری ایجاد کرد که کمترین زمان و بیشترین بازدهی را داشت و چگونه همکاران و مشتریان راضی به خرید و مشارکت کرد.

بوم مدل کسب و کار:

مدل کسب و کار یا  نقشه ای است که به صورت واضح مشخص می کند که یک شرکت چگونه محصولاتش رو تولید کند و به فروش برساند و بیشترین سود را داشته باشد. بدون نقشه نمی شود به هدف و مقصد رسید بوم کسب  وکار نقشه ای برای رسیدن آسان و سریع به موفقیت است .

بوم کسب وکار همه فعالیت های کسب و کار را تشریح می کند. اولین بار توسط «استروالدر» به وجود آمد این طرح از ۹ بخش به وجود آمده که هر بخشی عناصری و توضیح میدهد و با هم ارتباط دارند.

خدماتی که شرکت ها ارائه می دهند باهم متفاوت و ارتباط با مشتری ها نیز با یک دیگر فرق دارد  و منابع مالی که مصرف می شود متفاوت است پس نمی شود از یک بوم کسب و کار استفاده کردفقط چارچوب اصلی آن یکی است و باید از طرح جدید استفاده کرد. با اینکه همه بوم ها از ۹ بخش اصلی تشکیل شده اند اما هر شرکت باید بوم خودش را طراحی و اجرا کند و با کپی کردن از شرکت های دیگر موفقیتی به دست نمی آورد.

بیشترین توجه ایرانیان به استارتاپ است ولی این بوم مدل کسب و کاربرای دیجی کالا است و فقط دیگران می توانند، از آن ایده بگیرند نه آنکه آن را کپی و اجرا کنند

اجزا بوم و کسب و کار باهم دیگر مرتبط است و چرخه یک پارچه را به وجودآورده است این ۹ بخش اجزای اصلی کسب و کار هستند.

علت و جود بوم کسب و کار !!

در گذشته با پرسیدن اینکه چه می فروشند؟ چقدر می فروشند و سودشان از این فروش چقدر است؟ وضعیت کاری خود برای شرکا و همکاری تشریح می کردند. و شرایط  پیچیده وسخت تر شده است. شما برای جلوگیری از تکرار جواب های تکراری بوم کسب و کار را ایجاد کنید. با طرحی این بوم سرمایه گذاران می توانند بازدهی را بر روی کاغذ خودشان ببینند.

بوم کسب و کار مانند یک دستگاه عمل می کند که ورودی را می گیرد و خروجی را مشخص می کند. بدون ریسک می توانید سرمایه های بالا راهزینه کنید و سود آن را ببینید.

از دیگر ویژگی های آن می شود به تمرکز بیشتر بر روی عناصر کسب و کار اشاره کرد.با این ویژگی می شود همه محرک ها را زیر نظر گرفت و بالا و پایین رفتن آن ها را بررسی کرد.

انعطاف پذبر بودن از دیگرر ویژگی های بوم  کسب و کاراست شما می توانید تغییرات را بر روی کاغذ اعمال کنید ونتیجه را بر روی کل کار مشاهده کنید در حالی که اگر بخواهیم آن ها را انجام دهیم هزینه و زمان می خواهد.

از مهم ترین ویژگی های کسب و کار شفاف بودن مسیر موفقیت است.با این می توانیم همه مسیر هایی که به موفقیت می رسد مشاهده کرد.

تمرکز اصلی بوم مدل کسب و کار!!!

بوم کسب و کار بر روی بر دو اصل تمرکز دارد یکی  فعالیت های مربوط به شما و کسب و کارتان است و بخش دیگر روی مشتری متمرکز هست.

بوم کسب و کار از ۹ بخش تشکیل شده است ولی به صورت کلی در دو مورد تولید و فروش است. این که چگونه محصول را تولید کنید به خودتان مربوط است ولی جذب مشتری و فروش آن به بازار  و دیگر عوامل اهمیت دارد.

بوم مدل کسب و کار چه ارتباطی با استارتاپ من دارد؟

اگر شما می خواهید به موفقیت برسید باید در نظر داشته باشید که چه محصول و کالا و یا خدماتی را ارائه می دهید شما باید رفتار مشتری را تا حد امکان پیش بینی کنید و احتمال شکست یا موفقیت خود را حدس بزنید.

از آن جایی که ما طرحی را می خواهیم که در چرخه دائم تکرار شود باید آن را به عوامل مرتبط ربط دهیم تا کم ترین خطا را در بر داشته باشد از آن جا که رفتار مشتری ها غیر قابل پیش بینی است باید همه جوانب را سنجید  خطرات احتمالی را پیش بینی کرد و آن ها به حداقل رساند.

اجزای مهم بوم مدل کسب و کارچیست؟

  • Customer Segments

این بخش مختص مشتریان است و برای تمام کسانی است که از خدمات یا کالای شما استفاده می کنند همه کسانی که ممکن است از خدمت شما استفاده کنند باید درلیست قرار بگیرند در این بخش باید به چنین سوالاتی پاسخ دهید:

مشتری خدمات یا کالای من چه کسانی هستند؟

مشتری چه احساسی در مورد محصولات من خواهد داشت؟

انتظارات مشتری از یک خدمات عالی چیست؟

  • Value Proposition

این بخش برای ارزش کالا در نظر مشتریان است یعنی این کالا یا محصوب ارائه شده تا چه حد برای مشتریان ارزش و بها دارد اکنون باید به چنین سوالاتی پاسخ دهید:

محصولات و خدمات چه ویژگی و مزیت خاصی برای مشتریان دارد؟

چرا باید مشتریان اطمینان کنند و محصولات ما را بخرند یا از خدمات ما استفاده کنند؟

چه سودی برای کاربران خواهد داشت؟

  • Channels

در این بخش تمام راه های ارتباط بین فروشنده و مشتری مشخص می شود. راهی که بتوانید از طریق ان پیشننهاد یا صحبتی با مشتری داشته باشید. و مشخص کنید مشتری ها از چه طریقی با سایت شما ارتباط برقرار کنند آیا اپلیکیشن یا کانالی درشبکه مجازی مختص   به سایت دارید؟ حالا باید به این سوالات پاسخ دهید:

چطور ارزش پیشنهادی را به مشتری بفروشم یا برسانم؟

چرا مشتری باید به راه های پیشنهادی من اعتماد کند؟

فایده این کار چیست و آیا ارزش این همه هزینه را دارد؟

  • Customer Relationships

این بخش برای ارتباط با مشتریان است که چه رفتارهایی با مشتری داشته باشیم چه کاری انجام دهیم که او را جذب کند ؟ واز جه کاری بپرهیزیم ؟ برای خدمات پس از فروش چه چیزی در نظر گرفته اید ؟حالا باید به این سوالات پاسخ دهید:

راه ار تباطی با مشتری چیست؟ تلفن، پیامک، اینترنت یا …

چطور مشتری را قانعبه خرید کنیم؟ استراتژی بازاریابی ما چیست؟

مدت زمان و  مواردی خدمات پس از فروش پشتیبانی می کنیم چیست؟

آیا رضایت مشتری می تواند چرخه خرید را تداوم بخشد؟

  • Revenue Streams

کسب درآمد از راه های مختلففی انجام می شود کسانی ک کالا می فروشند از طریق فروش کالا دآمد زایی می کنند البته ممکن است راه های دیگری نیز وجود داشته باشد.و مهم ترین سوالی این مبحث است که:

از چه طریقی ارزش پیشنهادی ما می تواند درآمدزایی کند و میزان آن چقدر است؟

  • Key Partners

شرکای کلیدی در واقع با شرکای واقعی برای  شما مثل آنهایی که سرمایه گذاری کرده اند متفاوت اند.این بخش برای معرفی افراد یا شرکا و نهادهایی هستند که در راه رسیدن به موفقیت به شما کمک می کنند.

برای مثال با معرفی اپلیکیشن خود در فروشگاه هایی اینترنتی مانند گوگل پلی در این زمان گوگل پلی شریک اصلی شما برای تبلیغ است.

  • Key Resources

منابع کلیدی و منابع انسانی، منابع استراتژیک  ودیگر منابعی که به شما در این موفقیت کمک کردند بنویسید.

  • Cost Structure

در این بخش به تفسیر هزینه های خود بپردازید مشخص کنید که به چه هزینه هایی برای اجرایی شدن طرحتان نیاز دارید؟و محرک های هزینه های کسب و کارتان چه هستند؟سود فروش محصولات برای پرداخت هزینه ها کافی است؟

  • Key Activit

مهم ترین بخش بوم فعالیت های کلیدی است زیرا همه فعالیت های کلیدی که منجر می شوند، تا شما کالا یا خدماتی برای فروش برود اینجا انجام می شود.هر آنچه که باعث می شود تا برند شما  دارای هویت باشد، در دسته فعالیت های کلیدی قرار می گیرد.

 

تفاوت بوم مدل کسب و کار و بوم ناب :

یکی از اشتباهات زیاد که بین افراد تازه کار در این زمینه وجود دارد اشتباه گرفتن بوم ناب  و بوم مدل کسب و کار است.

اگر بخواهیم فرق بین این دو را کنیم  بوم مدل کسب و کار کامل تر از بوم ناب است.  به این دلیل که بوم مدل کسب و کار را برای هر کسب و کاری کاربرد دارد اما بوم ناب مخصوص استارتاپ ها و کارآفرینان است. پیشنهاد ما برای شما استفاده از بوم ناب است.بوم ناب مانند بوم مدل کسب و کار  ۹ بخش دارد که ۵ قسمت از آن مشترک بوده و بقیه بخش ها حرفه ای تر کار شده تا استارتاپ ها نتیجه بهتری داشته باشند.

نوشتن مدل کسب و  کار برای خودتان:

برای این کار در ابتدا باید تحقیق کنید وبا دیدن فیلم و مقاله با بوم کسب و کار آشنا شوید. بعد از آن ایده خود را به روی کاغذ بنویسید.

بعد از این کار هرکاری را می خواهید انجام دهی روی کاغذ بنویسید اگر این کارتان به اتمام رسید باید از نمونه های خام و اولیه بوم پرینت و دانلود  تهیه کنید.

از دوستان و همکاران خود بخواهید با همفکری که با هم انجام می دهید هر یک از خانه های این طرح را پر کنید.

شما انجام این کار نمونه اولیه را طراحی کردید. با ایجاد تغییر در بخشی از این بوم بخش های دیگر نیز دچار تغییرات می شوند این کار را انقدر انجام دهید تا به بهترین وضعیت برسید.

منبع کمک برای طراحی بوم :

شما در صورتی که هرگونه سوال یا مشکل در مرحله طراحی بوم داشتید می توانید به کتاب Business Model Generation نوشته الکساندر استروالدر و ایو پیگنیور مراجعه و پاسخ خود را از طراح این بوم بگیرید.

این کتاب راهکارهایی را به شما پیشنهاد می دهد که با استفاده از آن به سادگی به نتیجه دلخواه برسید. و البته تمام بخش های بوم کسب و کار را با مثال توضیح داده است.

 

نتیجه طرح بوم کسب و کار:

بیشتر افراد تصور می کنند که ایده های زیاد و سود دهی برای کار خود دارند ولی انسان بدون نقشه بسیار سخت و دشوار است. بوم کسب و کار نقشه ای است که همه کسب و کار ها به آن نیاز دارند و مسیر رسیدن به موفقیت و راحت ترین این مسیر ها را نشان می دهد.